Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΓΕΝΙΚΗ & ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΦΥΣΙΚΗ -Α (Στοιχεία & Εργαστήρια Ηλεκτρισμού- Κυματικής, Μηχανικής, Θερμότητας)

(TOM6121) -  Νικόλαος Χ. Σολωμός, Θεοδόσιος Δουβρόπουλος

Περιγραφή Μαθήματος

ΜΑΧΙΜΟΙ & ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ  (Χειμερινό εξάμηνο)

1. ΣΚΟΠΟΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΝΑΥΤΙΚΟΥΣ ΔΟΚΙΜΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟ (εν εκτάσει εδώ και συνοπτικά -παρακάτω- στο εδάφιο 2)

 

Η Φυσική είναι η θεμελιώδης επιστήμη στις παλαιότερες προόδους της οποίας στηρίζεται η σημερινή Τεχνολογία και στις σημερινές προόδους της κάθε επερχόμενη τεχνολογία. Αποτελεί  θεμελιώδες γνωστικό αντικείμενο απαραίτητο για την ολοκληρωμένη μόρφωση του Αξιωματικού επειδή θέτει τις βάσεις  της σωστής και ολοκληρωμένης κατανόησης κάθε στρατιωτικής και μή τεχνολογίας (υπαρκτής και επερχόμενης) αλλά και των ορίων εφαρμογής της.

 

  • μέρος της Φυσικής αποτελεί βασικό μάθημα γιατί διαδραματίζει αναντικατάστατο ρόλο ως το προαπαιτούμενο γνωστικό υπόβαθρο των άλλων τεχνολογικών μαθημάτων .
  • άλλο εξ ίσου σημαντικό μέρος της, αποτελεί ιδιαίτερο μάθημα και  αναφέρεται σε εξειδικευμένες και επίκαιρες εφαρμογές σέ άμεση σχέση με τρέχουσες καινοτομικές τεχνολογικές εξελίξεις (Εφαρμοσμένη Φυσική).

Η διδασκαλία του αντικειμένου με μαθήματα και εργαστήρια αποσκοπεί κατά πρώτον στην οικοδόμηση επαρκούς γνώσης στην επιστήμη της Φυσικής κατά τη διάρκεια των ακαδημαικών σπουδών. Κατά δεύτερον στη συνεισφορά (μαζί άλλα μαθήματα)  στην καλλιέργεια εκείνων των δεξιοτήτων, προτύπων μελέτης και νοοτροπιών εξόρυξης της γνώσης που πρέπει να συνοδεύουν δια βίου τον απόφοιτο Αξιωματικό. 

Οι απώτεροι σκοποί των μαθημάτων Φυσικής που διαμορφώνουν το ‘τελικό προιόν’ της διδασκαλίας  όπως έχει σχεδιαστεί , είναι οι ακόλουθοι:

έγκαιρη και ουσιαστική επαφή  με τις  φυσικές αρχές που κρύβονται πίσω από την σημερινή στρατιωτική τεχνολογία.  

Ευρύτερη δυνατή γνωριμία με την ανακαλυπτική  Μέθοδο των Φυσικών Επιστημών, δηλαδή μέ τον αναλυτικό «επιστημονικό» τρόπο του σκέπτεσθαι που συνίσταται στην απόκτηση στέρεης γνώσης μέ την αλληλουχία πειράματος-θεωρίας-πρόβλεψης-νέου πειραματικού ελέγχου τελευταίας προβλέψεως. 

Καλλιέργεια της επαγωγικής λογικής (που είναι και ένα από τα  ζητούμενα της διδασκαλίας των Μαθηματικών στη Σχολή) και η προσφορά στον Ν.Δ την ευκαιρίας να εφαρμόσει τα αφηρημένα μαθηματικά λογικά εργαλεία στον κόσμο της απτής φυσικής πραγματικότητας. Μαθαίνοντας έτσι να συνδιαλέγεται στη ‘γλώσσα’ εκείνων που δημιουργούν τις τεχνολογικές εξελίξεις έχει εφόδια για να  επιτυγχάνει  το σχηματισμό γνώμης/άποψης και τήν μέγιστη δυνατή συμπόρευση μέ αυτές.

Ανάπτυξη  κριτικής ικανότητας

Ικανοποίηση της παιδαγωγικής απαίτησης που ορίζει ότι  οι έννοιες και οι μεθοδολογίες πρέπει να εμπεδώνονται προκειμένου να συντελεστεί Μάθηση. Ο σκοπός αυτός υπηρετείται  με την εργαστηριακή παιδεία (βιωματική εξάσκηση στα νέα Εργαστήρια Φυσικής Ι καί ΙΙ που αποτελεί μέρος της διδασκαλίας).  Μέ την εμπέδωση των παραπάνω επέρχεται εγκλιματισμός του Ν.Δ στό νέο ισχυρά τεχνολογικό και συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον της εποχής μας,

Οι εκτελούμενες εργαστηριακές ασκήσεις έχουν σχεδιαστεί -ειδικά για την ΣΝΔ-, ούτως ώστε ο κάθε εξασκούμενος να αποκτά ισχυρές παραστάσεις και εποπτεία πολύ βασικών φυσικών φαινομένων καί των πολύ χαρακτηριστικών πειραματικών μεθοδολογιών.

Εξ΄αιτίας του υπαρκτού στρατιωτικού τους ενδιαφέροντος τά εργαστήρια έχουν επίτηδες εστιαστεί στην καλλιέργεια των περιοχών της Εφαρμοσμένης Οπτικής (Ηλεκτρο-οπτική),  και της Οργανολογίας Ανιχνεύσεως και φασματικής ανάλυσης αμυδρών ακτινοβολιών σέ ευρείες περιοχές του Η/Μ φάσματος.

Σημειώνεται ότι έχει δοθεί έμφαση στην πρώιμη επαφή με την φυσική των Aναδυομένων Tεχνολογιών αλλά και των  στατιστικών τεχνικών λήψης επεξεργασίας και ανάλυσης μετρήσεων ώστε ο Ναυτικός Δόκιμος να αποκτήσει Μετρητική Παιδεία, δηλαδή το απαραίτητο υπόβαθρο στην επεξεργασία και ανάλυση πειραματικών μετρήσεων (Data analysis) , ώστε να μπορεί να κατανοεί, να αξιολογεί προδιαγραφές, να κρίνει και να αποφαίνεται σε περιπτώσεις διεξαγωγής μετρήσεων και βαθμονομήσεως των συστημάτων του Στόλου (π.χ εις FORACS).    

Ν.Σολωμός,  2003

 

2. ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (Ειδικότερα/συνοπτικά)

Α. Να αποκτηθούν αναγκαίες βάσεις στη Φυσική και να υπάρξει αμφίδρομη επαφή με σύγχρονες εφαρμογές της σε Επιστήμη και Τεχνολογία, μέσω:

  • (α) έγκαιρης και ουσιαστικής εξοικείωσης με φυσικές αρχές που κρύβονται πίσω από την σημερινή
    στρατιωτική τεχνολογία,
  • (β) ευρύτερης δυνατής γνωριμίας με την ανακαλυπτική μέθοδο των Φυσικών Επιστημών, (δηλαδή με τον αναλυτικό «επιστημονικό» τρόπο του σκέπτεσθαι που συνίσταται στην απόκτηση στέρεης γνώσης με αλληλουχία πειράματος-θεωρίας-πρόβλεψης-νέου πειραματικού ελέγχου),
  • (γ) καλλιέργειας της επαγωγικής λογικής
  • δ) παραδειγμάτων εφαρμογής αφηρημένων μαθηματικών/λογικών εργαλείων στον κόσμο της απτής φυσικής πραγματικότητας.

Β. Να συντελεσθεί ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας και εκπλήρωση της παιδαγωγικής αναγκαιότητας
εμπεδώσεως εννοιών και μεθοδολογιών , άνευ της οποίας ουδεμία ουσιαστική μάθηση υπάρχει.

Απώτερο Προσδοκώμενο:  ο Ν.Δ. να μάθει να συνδιαλέγεται στη ‘γλώσσα’ εκείνων που δημιουργούν τις  τεχνολογικές εξελίξεις, εφοδιαζόμενος με ορθές νοοτροπίες για σχηματισμό γνώμης/άποψης και βαθμιαία
μεγιστοποίηση συμπόρευσης με αυτές.

Διδακτικά Εγχειρίδια

α. H. D. Young, Πανεπιστημιακή Φυσική, Τόμοι Α ́ και Β ́

β. Κ. Ι. Παπαχρήστου, Εισαγωγή στη Μηχανική των Σωματιδίων και των Συστημάτων
γ. Γ. Ασημέλλη, Μαθήματα Οπτικής
δ. Κ. Αλεξοπούλου, Οπτική
ε. Εσωτερικές σημειώσεις ΣΝΔ (παρουσιάσεις, διαλέξεις, ασκήσεις)
στ. Εισαγωγή στην Μετρητική Θεωρία μέσω πειραμάτων γεωμετρικής και Κυματικής Οπτικής και χρήσεως Ανιχνευτικών Διατάξεων (Ν. Σολωμού).
ζ. Στοιχειώδεις Εργαστηριακές Ασκήσεις Εποπτείας Γεωμετρικής και Κυματικής Οπτικής (Ν. Σολωμού, Α.
Ζαχαριάδου)

Προαπαιτούμενα

Βασικός Διαφορικός, Ολοκληρωτικός και Διανυσματικός Λογισμός.
Παρατηρήσεις Προαπαιτούμενες Γνώσεις για 1,2,3: Βασικός Διαφορικός, Ολοκληρωτικός, και Διανυσματικός Λογισμός. Αναλυτική Γεωμετρία.

 

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 23 Μαΐου 2018